Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia

Friday, May 21, 2010

Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia

Setelah tertubuhnya Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia (Cekak Hanafi) dan Cekak Hanafi mengambil alih persatuan SC di universiti tersebut dari Silat Cekak Malaysia, aku bergiat aktif dalam latihan dan demonstrasi, seterusnya menjalani ujian Sijil Rendah Persilatan (SRP), dilantik sebagai Pembantu Jurulatih Percubaan sebelum menjadi Pembantu Jurulatih dan seterusnya sebagai Jurulatih dan menjalani ujian Sijil Menengah Persilatan (SMP).

Sebagai jurulatih, selain melatih penuntut untuk menghadapi ujian-ujian SRP dan SMP, aku juga selama enam tahun berturut-turut menjadi jurulatih untuk pasukan yang mewakili kampus kami ke Pertandingan Wajadiri Silat Cekak Hanafi peringkat kebangsaan. Antara tuan rumah pertandingan yang aku masih ingat ialah kampus kami sendiri, UIA, UM, UPM dan UKM. Sepanjang enam tahun, iaitu enam kali pertandingan, kami muncul sebagai juara keseluruhan sebanyak dua kali.



Setiap kali melatih peserta untuk pertandingan, aku sendiri selalu memberitahu mereka bahawa aku tak mahu mereka berlatih disebabkan untuk menjadi juara, tetapi aku cuma mahu mereka lakukan yang terbaik kerana soal menjadi juara tiada siapa yang boleh tentukan disamping setiap pasukan yang bertanding juga mempunyai kekuatan mereka tersendiri, sedangkan jika mereka melakukan yang terbaik, kemahiran dan ketangkasan yang diperolehi itulah yang lebih penting untuk mereka. Ringkasnya... aku tak kisah jika anak didikku kalah dalam pertandingan, asalkan mereka menunjukkan kesungguhan dan berdisiplin sepanjang aku melatih mereka.... namun berkat kesungguhan mereka, jarang antara mereka yang pulang dengan tangan kosong, yang pulang dengan tangan kosong hanya aku, iaitu jurulatih mereka, tetapi kepuasan yang aku perolehi tidak dapat digambarkan.

Terlalu banyak pengalaman berharga yang aku perolehi sepanjang menjadi jurulatih. Pelbagai ragam rakan-rakan jurulatih dan penuntut juga yang aku hadapi. Itu semua akan aku simpan kemas di dalam ingatan.

0 comments:

Post a Comment