Kalau Aku Kalah...

Thursday, June 30, 2011

Kalau Aku Kalah...

Dulu-dulu...sejak dari tahun 80-an di mana aku mula terlibat dengan seni beladiri... sehinggalah beberapa tahun yang lepas, aku selalu mendengar cerita dari jurulatih atau kawan-kawan tentang kisah cuba mencuba atau istilah popularnya try antara pengamal seni beladiri berbeza aliran. Kisahnya yang selalu diceritakan... kalau berlaku pertembungan satu lawan satu bila satu pihak menjual dan satu pihak lagi membeli... kalau aku kalah aku akan belajar silat kau, tapi kalau kau kalah kau akan belajar silat aku.

Tapi baru-baru ini (tak baru sangat la... ada la dalam setahun) aku memperolehi pandangan berbeza daripada individu yang bertaraf guru, yang aku tahu memang ada pengalaman dalam hal try-menerai ni.

Katanya; “Kalau kau datang cabar aku...kalau aku kalah aku tak akan belajar silat kau kerana mungkin hari ini hari kau, esok kalau lawan lagi, belum tentu kau akan menang! Kalau kau yang kalah, aku tak akan ajar kau kerana nanti kau akan lawan aku balik selepas aku ajar kau.”


Gambar Hiasan - Tiada kena mengena dengan sesiapa sama ada yang masih hidup atau masih mati.

Dan tak lama selepas itu, sewaktu aku berbual dengan seorang lagi guru silat, kebetulannya beliau juga memberi pandangan yang sama dalam hal tersebut, walaupun aku tak beritahupun tentang pandangan guru yang pertama tadi. Mereka berpendapat kalau seseorang itu ikhlas untuk belajar, mereka tak akan cuba untuk berlawan dengan gurunya terlebih dahulu.

Secara peribadi aku berpendapat, sama ada yang kalah akan belajar silat yang menang atau tidak, dua-duanya keadaan boleh terjadi bergantung kepada individu yang terlibat. Kalau yang datang menjual itu datang dengan baik, gentleman dan tahu menghormati lawannya, tak salah kalau kedua pihak bertukar kemahiran masing-masing. Tapi kalau yang menjual datang dengan cara yang kurang ajar, memang patut berlaku sebagaimana yang guru-guru tadi beritahu.

Bagi aku, paling elok kalau ada yang datang nak mencabar, ajak minum kopi 5 in 1 superpower kat kedai mamak... ye la kalau lawan mungkin yang kalah akan berdendam dan malu, jadi lebih baik tambah kawan daripada tambah lawan.

0 comments:

Post a Comment