Buah Pukul Mersing

Friday, November 11, 2011

Buah Pukul Mersing

Buah Pukul Mersing? Pertama kali aku mendengar tentang kewujudan sejenis aliran beladiri yang bernama buah pukul mersing adalah daripada salah seorang jurulatihku sewaktu aku masih belajar silat cekak pada awal tahun 1990-an dulu...di mana, selain silat sendeng, buah pukul mersing adalah salah satu aliran yang dikaguminya. Masa itu aku belum banyak terdedah kepada nama-nama aliran beladiri selain daripada yang biasa aku dengar sahaja seperti karate, tae kwon do, silat gayung, cekak, sendeng, lincah dan mungkin beberapa lagi...tetapi buah pukul mersing?...memang nama yang terlalu asing bagiku. Oleh sebab tak banyak yang aku tahu tentang aliran ini...pulak tu namanyapun pelik sikit...takde perkataan silatpun kat depannya...buah pukul mersing?...hehe... maka bersama peredaran masa, nama buah pukul mersing inipun aku lupakan....sehinggalah....

Pertengahan dekad pertama abad ke-21, satu aliran buah pukul mersing membuka gelanggangnya di taman perumahan tempat aku tinggal, atas permintaan pihak surau dengan tujuan melatih penduduk-penduduk taman khasnya untuk ahli rukun tetangga. Aku hadir sewaktu jurulatihnya memberikan taklimat dan demo ringkas untuk memberikan lebih kefahaman tentang apa itu buah pukul mersing...dan dari situ aku tahu nama aliran ini adalah lian padukan....dan dari situ juga aku tahu rupanya aliran beladiri yang di bawah nama umumnya buah pukul mersing ada banyak alirannya dengan pelbagai nama, antaranya adalah lian padukan, gayang lima, gerak lian, lian yunan, lian kwangtung, lian paduka dan ada juga yang mengekalkan namanya sebagai buah pukul mersing sahaja. Aliran-aliran ini banyak terdapat di negeri-negeri johor, pahang dan terengganu.


Antara aliran-aliran buah pukul

Melihat persembahannya...walaupun cukup ringkas, sedikit sebanyak memberikan aku kefahaman tentang konsep buah pukul mersing, atau biasa juga dipanggil buah pukul. Gerak tangan yang pantas adalah perkara pertama yang aku perasan tentang buah pukul...seakan-akan tangan silat sendeng yang pernah aku pelajari. Konsepnya yang berbeza berbanding silat-silat yang aku pernah pelajari sebelum ini membuatkan aku merasakan yang aku perlu mempelajarinya... maka bergelangganglah aku semula...dan bermulalah juga penglibatanku dalam arena buah pukul...

0 comments:

Post a Comment