DVD Seni Beladiri Koleksi Peribadi

Sunday, March 18, 2012

DVD Seni Beladiri Koleksi Peribadi

Sebagai peminat seni beladiri, banyak video mengenai beladiri yang aku kumpul, dari pelbagai aliran beladiri silat dan bukan silat. Ada di antaranya yang telah aku kumpul sejak dulu adalah dalam bentuk video tape (VHS), tetapi aku dah convert ke dalam format DVD...di samping tu banyak juga koleksi video yang dah lesap entah ke mana...rugi..rugi.. mano laie den nak cari...khazanah berharga tu...

Tetapi pada zaman internet dan youtube ni, maklumat dah di hujung jari...jadi tak lah susah aku nak kumpul video berkaitan beladiri. Dari situ timbulnya idea nak buat DVD seni beladiri untuk koleksi peribadi...waktu lapang boleh jugak tengok.

Proses nak buat DVD ni agak remeh... bermula dari download video dari youtube (ada juga yang aku dah ada dalam bentuk DVD...so copy je la), pastu convert ke format yang compatible dengan DVD, kemudian baru burn ke dalam DVD. Saiz fail video format DVD sememangnya besar, jadi untuk menghasilkan satu DVD je kadang-kadang ambil masa sampai berjam-jam... itu belum cerita kalau conversion tu jem tengah jalan sebab format asal dia tak berapa ngam atau DVD kosongnya ada problem...terpakso la den convert dan burn balik... tensen betoi...

Bila DVD dah di'burn' dengan jayanya... aku design pulak poster covernya, lepas tu pergi print kaler kat kedai (takkan nak buat poster DVD hitam puith kot...) dan masukkan poster cover tersebut ke dalam casing DVD yang telahpun aku beli terlebih dahulu (cheh...rasa macam bagi resepi dalam program memasak lak)... maka terhasillah DVD-DVD seperti yang terpapar di bawah...ni sebahagian daripadanya je...Videonya? Nanti la ado maso den upload...






0 comments:

Post a Comment