Flashback 2 : Berhenti Dari Silat Cekak

Friday, February 24, 2012

Flashback 2 : Berhenti Dari Silat Cekak

Sekitar tahun 2003, sekali lagi taufan melanda silat cekak, malah taufan kali ini lebih hebat berbanding tahun 1993 dulu. Kalau dulu krisis yang berlaku telah membawa pecahnya persatuan silat cekak kepada cekak malaysia dan cekak hanafi, kali ini silat cekak hanafi terpecah lagi kepada dua iaitu cekak hanafi di bawah Marwi Latif dan cekak pusaka hanafi di bawah Md Radzi Hanafi. Disebabkan aku menyokong kepimpinan guru utama cekak pusaka hanafi iaitu Md Radzi Hanafi dan disebabkan kelas latihan di universiti tempat aku mengajar telah di 'hijack' oleh orang-orang di bawah guru utama baru iaitu Marwi Latif... maka rasmilah aku berhenti dari menjadi jurulatih silat cekak.


12 tahun adalah suatu jangka masa yang agak lama dan memberikan aku banyak pengalaman tentang silat... bukan hanya silat cekak, tetapi sepertimana yang terkandung dalam peringkat buah umum... ia membuka jalan untuk aku mengkaji dan mengambil tahu tentang aliran lain juga sama ada silat ataupun bukan silat.

Sebenarnya... isu kelas latihan kena 'hijack' hasil daripada perpecahan yang berlaku pada peringkat tertinggi persatuan silat cekak hanafi bukanlah satu-satunya faktor kenapa aku berhenti terus dari terlibat dengan silat cekak, tetapi juga rentetan dari pelbagai fitnah dan kata-kata nista manusia-manusia yang berhati busuk dan berkepentingan peribadi. Aku berundur bukan sebab aku kalah dengan manusia-manusia itu... kerana aku telahpun berdepan dengan manusia-manusia berperangai sedemikian seawal tahun-tahun pertama penglibatanku dengan cekak hanafi lagi, tetapi ada satu perkara yang menjadi sebab utama kepada keputusanku itu... tetapi sebagai menghormati pihak-pihak tertentu, perkara tersebut tak dapat aku sebutkan di sini.


Cukup sekadar aku katakan... masih ada konsep dan falsafah silat cekak yang aku masih pegang sehingga sekarang.... cuma untuk aktif kembali... belum terfikir buat masa ini. Untuk masa yang akan datang? Ntah...akupun tak tau....

0 comments:

Post a Comment