Malam Pendekar 2012

Monday, February 27, 2012

Malam Pendekar 2012

Pada hari Sabtu, 25 Feb. 2012, telah berlangsung Malam Pendekar 2012 bertempat di Dewan Tuanku Syed Putra, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Ianya adalah anjuran Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia USM dan dirasmikan oleh Presiden PERSAKA, Datuk Seri Muhammad Ali Rustam. Sebenarnya aku tak tahupun akan berlangsungnya acara ni, tetapi ada seorang sahabat terlanjur bertanya kepadaku, "Tuan terlibat ke dengan Malam Pendekar nanti?" Aku dengan naifnya bertanya balik, "Hah? Malam Pendekar? Bila? Kat Mana?" Maka dari situlah baru aku tahu setelah mendapat jawapan dari sahabatku tadi.


Dipendekkan cerita, selepas berakhirnya ucapan oleh perasmi, persembahan dimulakan oleh tuan rumah iaitu Cekak Malaysia, diikuti oleh Silat Gayung Makrifat, Silat Pusaka Warisan, Cekak Malaysia persembahan ke-2, Silat Pusaka Gayung, Silat Laksamana Raja Laut, Cekak Malaysia persembahan ke-3, Silambam, Kelab Kung Fu USM, dan diakhiri dengan persembahan parang lading Cekak Malaysia.

Secara keseluruhan persembahannya boleh la tahan. Nampaknya ramai yang kurang latihan dan persediaan untuk membuat persembahan dalam acara yang boleh dianggap besar itu. Anugerah persembahan paling mantap aku berikan kepada silat Pusaka Gayung dan diikuti oleh silat Pusaka Warisan. Pergerakan mereka tidak teragak-agak dan penuh yakin. Persembahan silat lain agak hambar. Kelab Kung Fu USM hanya persembahkan sedikit pergerakan mereka. Silambam juga boleh dipuji...dengan menunjukkan kemahiran mereka memusing kayu dan buah-buah Silambam jelas menunjukkan kesungguhan mereka dalam membuat persembahan.



Secara keseluruhan persembahan semua aliran beladiri adalah memuaskan, cuma ada satu perkara yang aku agak kurang senang...iaitu adanya suara-suara sumbang yang kedengaran dari belakang tempat dudukku ketika sedang berlangsungnya persembahan Silambam dan Kung Fu, yang mana aku amat pasti mereka adalah orang-orang silat. Suara-suara tersebut seolah-olah memperlekeh persembahan yang dibuat oleh Silambam dan Kung Fu tersebut. Nampaknya masih ada orang silat yang mempunyai mentaliti seperti itu.

Belasan tahun yang lepas aku pernah berbual dengan seorang guru silat yang juga salah seorang tenaga penggerak majalah Pendekar... beliau mengatakan bahawa pada masa itu ramai orang silat yang suka memperlekeh atau memandang rendah pada beladiri aliran lain terutama aliran bukan silat. Beliau juga bertanya, orang-orang itu merendah-rendahkan Silambam...tapi kalau bagi kayu panjang kepada mereka, boleh ke mereka pusing macam yang ahli Silambam buat? Belum tentu lagi kan? Dan kalau bukan sebab itu sekalipun, kita harus belajar menghormati ilmu yang ada pada orang lain jika kita mahu mereka menghormati ilmu kita. Dah agak lama aku tak menonton apa-apa persembahan beladiri, tak sangka pula isu yang dah berbelas tahun diceritakan masih berlaku pada masa ini. Aku harap keadaan itu akan berubah suatu masa nanti.






Video akan menyusul nanti...sabaq naa...

0 comments:

Post a Comment